Актьорът Валери Йорданов е завел дело срещу Народния театър! Това разкри самият той.
Поводът е неуредени сметки за авторски права с директора на театъра Васил Василев за моноспектакъла му „Караконджул“. По думите на актьора текстовете на спектакъла са базирани върху разказ от Николай Хайтов, с който се е дипломирал и е играл през годините. Останалите текстове, с които е завършил пиесата, са негови. В договора с наследниците на Хайтов е записано, че предоставят разказа на Народния театър за създаването на пиесата, но никъде не фигурира името на автора й.
Валери Йорданов изпратил преди месеци официално писмо до директора на Народния Василев с искане за промяна. И да бъде вписан като автор или съавтор на постановката. Директорът му отказва. Така длъжността му в спектакъла му „Караконджул“ остава само като актьор. По думите на Йорданов директорът на Народния Васил Василев му заявил, че театърът е собственик и продуцент на представленията. Но Йорданов веднага контрира: „В случая – театърът е собственик само на декора, изпълнението ми и… прожекторите, не и на текста“, споделя популярният актьор.
Затова обичаният артист и адвокатите му са заведели иск в съда. Това се случило след края на театралния сезон и се очаква разглеждането му да започне през следващия месец.
„Създадох „Караконджул“ по време на пандемията по молба на тогавашния директор, за да има още един моноспектакъл в кризата. „Караконджул“ написах по пиесата „Дивите“, която създадох и играх в Младежкия театър и „Сълза и смях“. В него съм включил елементи от моите „Ловни разкази“ и от книгата ми „Гризачи“. Разбира се, взети са и основни части от „Дервишово семе“ на Николай Хайтов. Но идеята и написването на пиесата „Караконджул“ е лично моя. Режисьорът Стоян Радев, с когото работим прекрасно от години, също ме вдъхнови с идеи и посоки за дописване. Фактически Народният театър ползва пиесата, но не е уредил правата с автора й, тоест с мен. Затова ще си търся тези права“, каза пред вестника Йорданов.
Това не е първият път, в който актьорът влиза в конфликт с шефа на театъра Василев. Двамата заведоха по няколко дела един срещу друг след скандалите в Народния през 2022 г., избухнали от конфликта между Александър Морфов и бившата пиарка на театъра Велислава Кръстева.
„Съдът отхвърли на първа инстанция по едното дело и двете претенции. Чакам какво ще се случи на втора, а и с другите дела“, каза още Йорданов.
Ако актьорът спечели делото за авторски права на „Караконджул“, той е категоричен, че ще играе популярната постановка из цяла България, а и за българите в чужбина, пишат от пловдив24.бг.
„Това е една от най-гледаните пиеси в Народния театър. С награди и… няма билети откакто се играе. Зрителите седят по стълбите, а я слагат в програмата веднъж месечно или през два месеца. Звънят ми хора от големите ни градове с покани за турнета и в момента аз мога да кажа само: „Съжалявам, но спектакълът е чужда собственост“. По „необясними причини“ се слага все по-рядко в програмата, взимам столове отвън, за да може да седнат всички в залата. Не е редно да се играе само в София. София не е България. Наскоро млад колега ми каза между кадрите, че е гледал „Караконджул“ 6 пъти. Това е достатъчен пример“, каза още Йорданов.
Въпреки че планира да изкара от програма една от най-гледаните пиеси, Йорданов е категоричен, че „няма да спре да играе в Народния театър, докато някой не го уволни“, каза още 50-годишният актьор.